Tot
just començar a llegir el text sobre la teoria del caos, no puc evitar pensar
amb Heràclit d’Efes i el seu aforisme més famós: Panta Rei,
tot es troba en “estat de flux”.
Biblioteca d'Efes |
Un
home, diu Heràclit, no es pot banyar dos
cops en el mateix riu, ja que segons ell, en estar tot sotmès a un canvi
continu, ni el riu ni l'home seran els mateixos el segon cop que hi passin. Aquest
filòsof no creia que la natura estava
formada d'una última substància immutable, sinó que defensava que tot es
trobava en estat de canvi continu. Aquesta reflexió filosòfica, en certa
manera, connecta amb la teoria del caos.
Què és
el caos? Joan Campàs, a Estudis
sobre la teoria del caos, ens
diu que el terme científic “caos” es refereix a una interconnexió subjacent que
es manifesta en esdeveniments aparentment aleatoris. És una realitat més subtil
que la idea d’una confusió esdevinguda a l’atzar. El caos és estable i sempre
canviant. El desordre aparent emmascara un model subjacent.
El riu
mostra totes les característiques del caos: la seva conducta, molt complexa,
inclou els corrents aleatoris i imprevisibles, els remolins i els vòrtex
estables.
El
caos, diuen els teòrics de la complexitat, es sustenta en l’autoorganització o s’entén com un ordre que va per lliure.
La
teoria del caos, afirma Campàs, representa la natura en la seva creativitat,
abastant un ampli camp de conductes (des dels models meteorològics del temps i
les cascades, fins els trets neuronals i les caigudes de la borsa). Té, doncs,
a veure amb la manera en què la naturalesa crea noves formes i estructures, i
amb la impredibilitat i la “confusió” de la natura.
En un
sistema caòtic tot està connectat a tot, mitjançant la retroalimentació
positiva i negativa. Els rinxols de retroalimentació positiva ( amplifica ) o negativa ( esmorteeix ) si s’acoblen són els que poden crear un nou equilibri
dinàmic. La creativitat implica, sovint, introduir el caos en l’ordre per a
redescobrir alguna cosa vella o recuperar la frescor del que és quotidià.
Quan
la nostra perspectiva psicològica canvia els nostres graus de llibertat s’expandeixen
i experimentem la veritat i l’ésser. Sota aquests paràmetres experimentem el
veritable jo i flueix la creativitat. El jo, d’acord amb aquests plantejaments,
és una construcció social , una successió d’abstraccions que canvien
contínuament.
És a
partir d’aquestes quatre pinzellades sobre el caos – un tema més complex i
apassionant, sobre el que aprofundirem en altres entrades – que arribem a la
conclusió que la seva estructura bàsica és la mateixa que defineix l’hipertext:
tot està connectat amb tot i reacciona a partir de l’efecte papallona
de la influència subtil . Nosaltres, les nostres ments, quan ens desempalleguen
de la connivència i dels automatismes de la impotència, podem exercir la nostra
llibertat creativa i en paraules de Václav Havel, viure
en la veritat, un senzill procés d’obrir-nos a la incertesa, el poder real de
la impotència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada