Aquesta és almenys la conclusió a la que ha
arribat la multinacional japonesa Toyota.
Aquests industrials del món de l’automoció anuncien
que han substituït màquines automatitzades en algunes de les seves factories
del Japó per humans.
És, si més no, una notícia que m’ha cridat
l’atenció i que m’ha fet pensar, sobretot en uns moments que estava immers en
la lectura del llibre La
societat de la ignorància.
Justament llegia a Gonçal Mayos que, en la
introducció, escriu que la humanitat ha experimentat dos tipus d’evolució: la
biològica, com qualsevol altre animal, i la cultural i tecnològica, com
correspon a l’animal cultural i tecnològic que és l’ésser humà.
Cadena de muntatge |
Així doncs, explica Mayos, l’evolució de la
quantitat de coneixement és molt superior a les possibilitats humanes d’assimilar-lo,
fet que, tard o d’hora, generarà unes disfuncions importants. Mentre que la
producció d’informació, de coneixement o de saber creix darrerament a ritme de
progressió geomètrica, les millores dels individus per tal de poder processar
aquesta informació creix, en el millor dels casos, en progressió aritmètica,
fet que ens situa en un procés de malthusianisme que pot posar
en dificultats les societats democràtiques. La productivitat d’Internet
converteix l’anomenada societat del coneixement o societat en xarxa, en
paraules del professor Manuel Castells, en dues cares d’una mateixa moneda. Per
una banda una realitat triomfal i esperançadora i per una altra, la cara fosca
i amenaçadora.
Gonçal Mayos, manifesta que en el llibre que
introdueix, s’efectua un anàlisi crític, però que fuig de recórrer a
plantejaments utòpics i apocalíptics. Tot i amb això dóna a conèixer,
críticament, els plantejaments “posthumanistes” o “transhumanistes” que veuen
en el desfasament malthusià una oportunitat de conciliar els dos àmbits de l’evolució
humana - el biològic i el cultural i
tecnològic – a partir de la superació de la mateixa condició humana per passar
a un estadi “posthumà” o transhumà a l’estil dels ciborgs que,
afortunadament, ara per ara només coneixem en l’àmbit de la ciència ficció.
L’acció de la Toyota és un contrapunt molt
interessant que molt probablement ens aporta arguments per debatre i
reflexionar a l’entorn del paradigma de la societat en xarxa en el que estem
immersos i que pot significar una alenada d’aire fresc per a tots aquells que
només veuen la cara fosca d’aquesta evolució desbocada de l’evolució
tecnològica.
Quins són els motius que han dut a prendre aquesta
decisió al gegant japonès de l’automoció? Tal i com afirmen a la notícia, tanta
automatització fa que comptin amb masses treballadors mitjans i amb molt pocs “artesans
i mestres”. Per altra banda, sembla ser
que s’ha reduït l’acumulació de residus en un 10% i s’han abaratit costos.
El fet que trobo més destacable però és que, amb
personal humà, al menys al Japó, el principi de millora continua és més
palpable.
Bé sigui per aquests motius o pels problemes
de seguretat amb els que s’estan trobant aquest fabricant, la notícia no em
deixa indiferent mentre llegeixo La
societat de la ignorància.
Reconforten notícies com la que has publicat, Lluís. Encara més en aquest just moment en què, immersa en la lectura de La Societat de la Ignorància, se'm desperta un cert sentiment d'inquietud.
ResponEliminaLa introducció d’en Gonçal Mayos enganxa com una bona novel•la d’intriga i a la vegada espanta i convida a la reflexió.
Si el tsnuami d’informació que la revolució digital posa al nostre abast és massa per als nostres pobres cervells, i si la nostra dotació genètica i biològica és incapaç de seguir el ritme frenètic d’una evolució cultural i tecnològica, ens quedarem enrere? Ens convertirem aviat en “nous analfabets”, tot i dominant l’ús de les TIC? Ens instal·larem en la comoditat d’acceptar les “visions tòpiques prefabricades” davant la impossibilitat d’assumir tanta informació?
Inquieta pensar-hi...
Continuu amb la lectura...
Gràcies pel teu comentari, Ascen.
EliminaNo ens quedarem enrere, de cap manera!
Jo soc molt optimista. Mayos ens parla de les dues cares de la mateixa realitat i crec que, malgrat que no hem de girar l'esquena a la cara fosca sinó volem ser considerats uns il·lusos, la cara esperançadora és la que ens ha d'esperonar a seguir, tot i saber-nos ignorants de tantes coses.