Relacionar hipertext i complexitat, ens diu Joan Campàs, no és tasca
fàcil, tant perquè el terme hipertext és complex en si mateix, com perquè el
concepte de complexitat és, una paraula-problema i no una paraula-solució. Per
això, la pregunta que guia tota aquesta reflexió és, com ja s’ha exposat: es pot pensar la complexitat amb un pensament
lineal?
Us adjunto un exercici comparatiu entre el paradigma de la complexitat
i l’hipertext, fruit de la síntesi feta del document d’en Campàs, titulat Hipertext i complexitat.
QUADRE
COMPARATIU:
CONCEPTE
|
PARADIGMA DE LA COMPLEXITAT
|
HIPERTEXT
|
Inclusiu
|
Incorpora la
incertesa i el soroll i sap que no és possible el coneixement perfecte, sinó
només una aproximació a la “realitat”
|
És per
definició incert atès que el seu recorregut depèn de les nostres eleccions
|
Incomplert
|
Mai no podrem
escapar de la incertesa. El saber total és la no veritat
|
Està en
constant evolució i admet lectures diferents i cap és definitiva.
|
Transdiciplinar
|
Integra
diferents camps del
coneixement
|
Permet “saltar”
d’un camp de coneixement a un altre
|
Ecològic
|
Tota acció, un
cop executada, entre en un joc d’interaccions i retroaccions dins del medi en
què es porta a terme, que pot fer que es desviï dels seus fins inicials.
Les
conseqüències últimes de l’acció són impredictibles
|
No pot predir
la conseqüència d’establir un enllaç, escollir un itinerari o activar un
node. Cada acció de l’interlocutor pot reconfigurar el sistema.
|
Múltiple
|
Té la
necessitat de no quedar-se amb un, sinó incorporar diversos punts de vista
|
Permet un nou
tipus de proximitat entre disciplines i sabers , una disciplina inacabada que
sempre admet noves categories
|
Integrador de
subjecte i objecte
|
Assumeix la
incertesa humana. Comprèn els límits del coneixement i, d’entre ells, el del
propi subjecte de coneixement, que també és objecte d’estudi
|
Estableix una
nova relació entre subjecte i objecte en la mesura que es desdibuixen les
fronteres entre emissor i receptor
|
Integral
|
Integra la raó,
la imaginació i els sentiments del subjecte
|
S’assemblen al
llenguatge oral per la facilitat de la lliure associació d’idees
|
Dialògic
|
És el primer
dels tres principis que Morin assenyala per pensar la complexitat. Els aplica
als termes del que és u i múltiple, el tot i les parts, l’ordre i el desordre
|
Recórrer a un
hipertext és establir un diàleg a través d’enllaços
|
Conjuntiu
|
Tracta de
vincular i de distingir però sense desunir
|
És un dels
problemes més grans de l’hipertext ja que pot vincular sense distingir
|
Sistèmic
|
El tot és més
que la suma de les parts i, al mateix temps, el tot és menys que la suma de
les parts.
|
En la suma
d’enllaços i nodes succeeix el mateix
|
Hologramàtic
|
No només la
part està en el tot sinó que el tot està en la part
|
Així com el
funcionament de la xarxa no es pot pensar sense els nodes i enllaços,
cadascun d’aquests no es pot concebre sinó és en relació amb els altres
|
(A)casual
|
Els individus
produeixen la societat que els produeix. Es trenca la idea lineal de
causa/efecte
|
Els nodes fan
la xarxa i la xarxa fa els nodes
|
Autoorganitzat
|
El jo existeix
perquè existeixen els altres. La llibertat de l’individu només es pot donar
dins d’un grup
|
Es construeix
de forma progressiva, sense tenir clar des del principi quants nodes formaran
part de la seva estructura
|
Autocrític
|
L’home es gira
sobre si mateix com a subjecte i objecte de coneixement per mesurar
l’adequació del seu coneixement a la realitat: es necessita una racionalitat
autocrítica, que pugui exercir un vincle constant amb el món empíric, l’únic
corrector del deliri lògic
|
Aquest és el
concepte més difícil d’aplicar a l’hipertext atesa la complexitat de
verificació de la xarxa de significats i la dificultat per fragmentar i
tallar un hipertext sense alterar el seu sentit.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada