La noció de societat global de la informació, afirma Armand Mattelart a la
seva obra Historia
de la sociadad de la información, és el resultat d’una construcció geopolítica
que, en contra del que molts pensen, quan es refereixen al concepte “noves
tecnologies”, ve de lluny. Els signes distintius es remunten a la Il·lustració i es formalitza a l’estela de les màquines intel·ligents
activades durant la Segona Guerra Mundial. Aquesta noció, diu Mattelart, s’obre
pas a les referències acadèmiques, polítiques i econòmiques a partir del final
de la dècada dels anys seixanta, però és als inicis del segle XXI, amb el que s’ha
convingut anomenar “revolució de la informació” i amb l’aparició d’Internet que
agafa ple sentit.
Aquest sociòleg, per altra banda, adverteix la
manca de neutralitat d’aquest concepte en una societat postindustrial de tall
neoliberal i globalitzada en què la seva forma ve determinada en el pla
cultural, psicològic, social i econòmic justament per la influència de la
tecnologia i, concretament de la informàtica i la comunicació.
Mattelart es mostra molt
crític amb l’actual plantejament, fet des del poder, del concepte de
societat de la informació que actua sota el fals mite emancipador que beneficia a la majoria sota l’estela de més democràcia, més prosperitat.
Aquesta construcció geopolítica, afirma,
passa per una triple revolució: diplomàtica, militar i gerencial. Sota el
concepte del soft power es passa de
la diplomàcia dels canons a la diplomàcia de la xarxa per a reorientar el món
des del punt de vista de la democràcia de mercat. Des de l’àmbit gerencial, afirma, la llibertat d’expressió comercial condiciona la
llibertat d’expressió dels ciutadans.
La societat de la informació està tutelada
doncs per la ideologia de mercat a l’empara de la reconstrucció neoliberal. Contra
aquesta situació s’hi oposa la xarxa de la societat civil, no sense
contradiccions, ateses les diferències d’interessos entre els distints
moviments socials d’àmbit global.
Mattelart, a risc de ser titllat de tenòfob,
advoca per reapropiar-se de les noves tecnologies i superar el concepte de societat de la informació atès el seu
determinisme tecnomercantil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada